Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

tisdag 6 november 2018

Ett tag sedan sist

Vad har hänt sen sist?

Jag har sålt av lite surdegar och satt pengarna i aktier som är lite stabliare och kanske till och med går upp, vem vet?
När jag hade sålt mina Clas Ohlson så gick det bara några dagar så steg de efter någon köprek.
Då är det bara att tänka på att pengarna gör mer nytta nu.

Någon vecka efter jag sålt av mina surdegar (läs Clas Ohlson, Lucara Diamond och KappAhl) fick jag tanken att sälja hela portföljen för att börja om.
Orkade inte och vågade inte. Intalade mig att jag skulle fortsätta att rensa och för-fina portföljen genom att byta ut hög risk aktier (läs Oscar Properties Pref.).
Knappt två veckor senare hickade det till några procent ned...

Jag vet inte varför jag grämer mig. Det är ju inte så att jag hade suttit på pengarna. Jag skulle ju ha köpt annat för pengarna och hickan var nog ganska lika för de flesta aktier.
Det är så lätt att vara efterklok och tro att jag hade kunnat göra något bättre, smartare.

Det är nu som strategin hjälper. Köp trygga utdelare.
Nu framställer jag mig som en hjälte med god självbehärskning som lyckades hålla mig till mitt tänk, min strategi, tyvärr har jag köpt på mig annat skräp :P

Jag ska nog göra som Procentpanik och sätta upp strategin bredvid datorn (tror han skrivit någon gång att han gjort det).
Den skulle behöva hoppa upp varje gång jag loggar in på Avanza eller Nordnet och tvinga mig att klicka igenom en massa dialogrutor, likt Windows, med frågor som "Är du säker på att du vill köpa det du tänker köpa?", "Är du riktigt säker på att har tänkt igenom det här?" och "Kan du stå för det här" eller "Du vet att det du gör nu kanske inte är så smart".


Övning övning övning så kommer jag att lära mig :)


Ha det bra där ute bland köp- och sälj-rekar.


/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar