Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

fredag 9 april 2021

Hur tjock är en bunt?

 Summering av första kvartalet

Hur tjock är en bunt? Tja den frågan är lite som frågan om hur långt ett snöre är. Jag tycker nog att det beror på lite, men när det blir fler än vad som lätt går att räkna med ett ögonkast/en snabb blick då är det en bunt. Bunt säger jag för att benämna en obestämd mängd, ofta för att imponera eller understryka något: "han hade en hel bunt hundralappar"

Men vad är ens en bunt?
En packad samling (papper) skriver Wikipedia. På Synonymer.se hittas följande ord: knippe, knippa, packe, bal, bylte, bibba, fång, bukett, kvast, lunta, dossié; hop, hög, mängd, drös, samling.

 Själv vill jag lägga till gäng till synonymerna, som i ett gäng biobiljetter/en bunt biobiljetter. Inte riktigt samma men helt klart en gångbar synonym i vissa sammanhang.


Varför skriver jag om bunt? Jo för det blev en bunt biobiljetter i utdelning under första kvartalet.

Det blev även en bunt aktier köpta: Akelius, Alm, Aros, Bosjö, Genova, Investor, K2A, SBB, Sdiptech och Tre Kronor

Men bara knappt en bunt sålda aktier: Bahnhof, Nobina, Nyfosa, Saga, Stillfront och Öresund

Och en bunt kontanter insatta som gjorde att sparkvoten landade på 19,3 %


Alltid kul att summera när det gått lite bättre, typ som att jag kunnat sätta in mer pengar de här månaderna. Så var det inte i november och december, då blev det datorbygge för alla slantar


Ha det bra i vårsolen 🌞


/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar