Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

fredag 7 oktober 2022

Pengar utanför börsen

 
Det finns ju fler sätt att investera sina pengar än på börsen, som till exempel köpa in sig i företag, fastigheter eller låna ut dem till privatpersoner via låneportaler som Lendo eller Trine.

Sedan hösten 2018 har jag satt in lite små-summor i solcellslån via Trine. Investeringarna har varit ganska oregelbundna och i olika storlek. Ibland tar det ett tag innan det kommer investeringsmöjligheter och ibland är de flera samtidigt.

Ibland behöver man vara med lite så att man hinner innan lånet är fulltecknat. Det är lite kul för det betyder att det är många som är intresserade och vill investera.


Vad gör de på Trine då? Ja de lånar ut pengar till olika solcellsprojekt framförallt i Afrika och Asien men även i Centralamerika.


Det är en bra företagsidé, människor kan få el och behöver inte använda fotogen för att kunna läsa/plugga, miljön gynnas och jag som investerar känner att jag bidrar lite samtidigt som jag tjänar en slant.

En sak som blivit bättre sedan något år är att man nu använder Bank-ID för att logga in. Det känns säkrare än att bara ha ett lösenord.

Trine är som med alla investeringar, inte helt riskfritt. Oroligheterna i Myanmar ledde till exempel att jag blev av med 100 €‎. Inget högt pris för mig med tanke på vad de som bor där får stå ut med. 😟

Jag har lånat ut till mellan 4,5 % och 7 % ränta. Å ena sidan tycker jag (eller tyckte innan årets räntehöjningar) att det är ganska hög ränta. Vilket betyder att de som lånar har ännu lite högre ränta att betala.

Det känns ibland lite kymigt men å andra sidan vet jag inte hur jag skulle göra annars, åka dit och köpa prylar till de som behöver? Skänka pengarna till någon välgörenhet där ca 40 - 50 % av det som skänks går till omkostnader?
Jag tror också att man jobbar bättre för sig själv om man inte bara får pengar utan motprestationskrav. Man skärper sig helt enkelt.

Nedan kan du se vad jag tjänat i ränta på mina investeringar. Räntan varierar mellan de olika lånen och det gör även löptiden, dvs. det kan ta lång tid innan man får tillbaks sina pengar. Men man får ju ränta på dem under tiden så 😊

Allt som allt har jag tjänat ca 1600 kr hittills 😊

Det här inlägget är inte sponsrat men jag har en länk du gärna får använda.
Du får 10 € om du investerar och jag får 10 € när du investerat.

https://trine.com/just-invested/211180



Tjo, tjim fiskstim!

/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar