Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

torsdag 6 oktober 2022

Köp fonder sa dom...

Det blir kul sa dom...

Jag tror att de som tagit steget in på börsen i år och köpt fonder inte är helt nöjda.
Bara steget in på börsen kan känslomässigt vara lite som när jag som liten arbetargrabb följde med mamma eller pappa in på banken när jag var liten. Bankkontoret hade heltäckningsmatta och mörka pampiga tunga möbler, sådana som inger respekt och en känsla av förmögenhet. Alla kunder var tysta eller nästan viskade inne på bankkontoret. Det var en känsla av respektfullhet men också litenhet och utanförskap. Det kändes som att jag inte hörde hemma i den miljön.

Lite så tänker jag att det kan kännas för en del att ta steget in på börsen. Och sen visade det sig att man inte klev in på en räkmacka som glider fram mot rikedom utan att det är en bajsmacka som faller nedåt med de surt förvärvade pengarna som satsats, eller lite fågelbajs på en staty


Skulle man vågat ta ett ännu större kliv och satt sina pengar i aktier så är det nog lätt att känna sig bränd just nu. Jag hoppas att de som är nya på börsen inte ger upp utan att de håller i och hoppar åt sidan nu när ljuset i tunneln visade sig vara ett godståg som kommer i hög fart. Hoppa åt sidan för att kliva in igen när den värsta chocken lagt sig, inte för att tajma marknaden.



Om det är någon ny som läser det här så kämpa vidare. Det kommer löna sig i längden 😊


Tjo, tjim, fiskstim!

/Guldfirren












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar