Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

tisdag 17 april 2018

Butiksdöden

Butiksdöden

Det är mycket prat om att onlinehandeln är orsaken till gapande lokaler i innecentrum.
Så enkelt är det nog inte. Som vanligt så tror jag att det finns fler faktorer som ligger till grund till ett problem. Jag menar hur ofta är det en enskild anledning till ett problem?

Det är inte sällan att man i byn hör om butiksägare i vårt lilla centrum som beklagar sig över de höga hyrorna. Inget nytt under solen, men som jag förstod det senast jag hörde det så var det inte vikande kundunderlag som gjorde det svårt att få ihop det ekonomiskt utan lokalhyrorna.

Centrumet har fått nya ägare flera gånger och varje gång också högre hyror (med undantag för ICA som, enligt utsago från butiksägaren, hotar med att flytta. Och utan ICA så lär inte många butiker klara sig. Och utan många butiker inget centrum. Alltså lägre hyra per kvm för ICA. Vilket egentligen även gynnar de mindre butikerna).

Tydligen så skor sig fastighetsägarna lite mer än önskvärt, men det är inget jag vet något om. Jag har inte sett några bokslut från fastighetsbolagen eller hört deras version av historien så jag vet inte alls vad som är sant eller inte.
Min poäng är att allt inte alltid är vad det verkar. Det finns ofta fler förklaringar till att saker blir som de blir (och inte bara det som målas upp i media).

Givetvis är jag medverkande till detta då jag har aktier i fastighetsbolag. Vi aktieägare vill ju ha hög avkastning men det måste vara hållbart och får inte gå till girighet. Alltså inte hög avkastning, bra avkastning. En avkastning som tar hänsyn till helheten. Busenkelt ;)

Sammanfattningen är att det inte alltid är så enkelt helt enkelt!


/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar