Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

måndag 23 april 2018

Snart lön

Bara några dagar till...

sen är det dax att, å nu kommer det för mig så jobbiga, vänta!

Jag har sagt att jag ska bygga på mina buffertar så det finns utrymme för eventualiteter.

Eventualiteter så som... jag som vad då? Ja det är just det! Det har jag ingen aning om men det ska finnas kontanta medel för reparation av bilen, byta varmvattenberedare å sånt utan att behöva sälja aktier.
Som det är just nu så sitter alla pengar i aktier. Jag blev liksom lite entusiastisk i överkant och köpte aktier för allt för att komma igång. Vilket i och för sig har varit lite bra för nu finns det lite utdelningar som trillar in regelbundet.

En del verkar köra in pengar i räntepapper och sälja dem om det behövs. Det är inget jag i dagsläget har koll på hur det fungerar men kanske kommer att kolla upp.

För mig blir det till att samla torrt krut (som jag kallade det i ett tidagare inlägg.


Det kommer vara frustrerande att inte får köpa något. Sitta på händerna och bara vänta.

Jag ska tänka om, tänka att det ska bli roligt att låta pengarna ligga på hög. Det kommer att bli bra med en hög av pengar, en buffert som kan mjuka upp krockar så att det inte blir som att åka radiobil på Gröna lund.


/Guldfirren

4 kommentarer:

  1. Det svåra med att spara ihop en budget är egentligen inte att man bestämt sig och verkligen gör det utan hur stor buffer man ska ha. Du kan ge dig på att det svider att se pengar bara ligga på ett konto även om man har valt en hyffsad nischbank som ger lite utdelning. Så hur mycket man ska ha kan man nog bara själv avgöra och man får väga in de aspekter som en livssituation ger. Eftersom jag inte har några barn hemma längre så blir det lite annorlunda och jag har en så liten buffert som 25.000:- vilket i mångas ögon kan tyckas lite. Jag hade nog det dubbla innan men så började jag fundera över vad som skulle kunna hända och vad det i så fall skulle kosta. Jag rekomenderar ingen annan att följa mitt exempel utan detta är något som passar mig. Worst case senario, ja då får jag väl sälja lite fonder eller aktier men under tiden så ska pengarna få jobba!

    SvaraRadera
  2. Hej Procentarn,
    Tack för din kommentar!

    Ja det har jag funderat mycket på fram och tillbaka. Som jag tänker nu så blir nog bufferten lagom för en varmvattenberedare eller luftvärmepump (som är bland det dyraste jag kan komma på som kan gå sönder som rätt så fort kan behöva ersättas) eller kanske en väldigt dyr reparation av bilen (bilarna).
    Jag har även funderat på om jag ska hålla mig på ett prisbasbelopp eftersoma det hela tiden justerar sig. Men det känns lite i överkant just nu i alla fall.
    Eller kanske ett antal procent av portföljen. Vilket inte blir så mycket nu (beroende på procentsatts förståss) men som kan bli jättemycket på sikt. Vilket gör att den tanken går bort.
    Kanske ett belopp som räcker till två månaders räkningar, eller fyra månaders..

    Hur som helst så blir det inget hugget i sten, det är ett belopp jag kommer att justera över tid.

    Ja det går verkligen att tänka mycket på buffert.

    Ha det bra!



    /Guldfirren

    SvaraRadera
  3. Hitta en nivå som du känner dig trygg och bekväm med, det är det viktigaste, inte vad själva beloppet blir i slutändan. Som du skriver så behöver man heller inte sätta en exakt gräns, man kan ha en rörlig. Säg mellan 15.000 - 25 000:- så ska du nog klara både värmepump och eventuell krachad växellåda på bilen.

    SvaraRadera
  4. Ja det är ungefär den nivå jag tänker mig, just nu i alla fall.

    Tack för kommentaren :)

    /Guldfirren

    SvaraRadera