Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

torsdag 15 mars 2018

Repris

Lyssnade igen på Tobias Shildfats bok: Vägen till din första miljon.

Den låg kvar i appen så jag passade på att lyssna på den igen.
Det var kul och jag blev lite förvånad att jag hade glömt hans presentation av Spara och Slösas tredje syster: Investera.
Hon som kopierar bägge systrarnas beteende. Först sparar och sedan investerar den tredje systern och när hon fått en pengamaskin slösar hon och njuter av livet.

Det är ett tilltalande inställning till livet, att ha en pengamaskin som genererar pengar som sedan kan användas till vad helst som önskas.
Troligen skulle jag snåla och sätta ännu mer pengar i pengamaskinen för att få ännu mer att röra mig med. Även dessa skulle jag troligen investera i pengamaskinen för att få ännu mer pengar att röra mig med osv. osv. osv...

Nu har jag kommit igång lite för sent för att behöva bekymmra mig för det i någon större utsträckning. Mina utdelningar kommer att användas till att dryga ut pensionen. Annars antar jag att det kan vara bra att sätta en nivå som pengamskinen ska generera år efter år och ligga på den nivån som ett minimum och konsumera eller skänka bort överskottet.

Eftersom min pengamaskin är tänkt att ge mig en liten extra skjuts som pensionär vill jag ha så jämna utdelningar per månad som möjligt och det vore kul att sätta ett mål pengarna ska räcka till, typ ta med eventuella barnbarn på bio eller liknande. Eftersom jag har fyra barn så är potentialen till barnbarn ganska hög, särskilt trevligt blir det om mina barn skaffar lika många barn som jag gjort.
Men det målet är väldigt abstrakt i dagsläget men det är ju storleken på kommande månaders utdelningar också.
Vem vet det kanske går så illa att det bara blir ett biobesök per år eller så blir jag sur och grinig som Joakim von Anka ;) "Det är aldrig försent att ge upp" som Ronny Eriksson sa någon gång.


/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar