Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

tisdag 30 mars 2021

Högre direktavkastning

Spurt!

Under mars månad sålde jag av aktier med en lägre direktavkastning  och köpte aktier med högre direktavkastning. Tanken är att det ska bli en liten rusch för att få lite bättre fart på utdelningarna.


Sampo,  Tanger Factory Outlet, Coca-Cola och Mercury General fick lämna Kapitalförsäkringen.

Alla bra bolag som inte ger så hög direktavkastning som jag vill ha just nu.


Sampo ligger på 4,4 % i direktavkastning och platsar inte i min plan.

Tittar jag på Tanger nu så ser det ut som den visst har hög direktavkastning (7,56 % enl. Avanza), det beror på att utdelningen räknas i snitt på Avanza.
De sänkte utdelningen från 0,3575 $ till 0,1775 $ per tillfälle dvs. från 1,43 dollar per år till 0,71 dollar per år och det blir en direktavkastning på ca 4,7 % (räknat på 14,9 $) istället för de tidigare 6,5 %.

Om inte Tanger höjer utdelningen senare i år så har de tappat sin långa historia av höjda utdelningar, vilket vore tråkigt.

Coca-Colas imponerande historik med 58 år av höjda utdelningar är grym och gör dem till kungar, ett säkert kort som troligen kommer tillbaks i portföljen i framtiden.

Mercury General är även de mästare på utdelningar, visserligen inte kungar som Coca-Cola, men bra ändå.
Deras direktavkastning ligger nu på 4,1 % så även de blir petade.


Framtiden får utvisa om min spurt lönade sig eller kostade.


Jag kommer skriva ett inlägg om vilka jag köpte för pengarna.





/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar