Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

torsdag 4 mars 2021

Spridda skurar

Jag har under några år investerat på lite olika sätt, typ någon tusenlapp på ett högriskkonto hos 4Spar utan bankgaranti och några tusenlappar på Trine (som jag också tänker på som högriskinvestering).

4Spar - Jag är medveten om risken och vet att pengarna lika gärna kunde sitta i aktier och ge en bättre avkastning (statistiskt iaf). Jag satte in pengarna för några år sedan och har lärt mig en del sedan dess och skulle inte göra om det idag.

Under frågor och svar på deras hemsida informerar de om avsaknaden av insättningsgarantin: "Insatta medel omfattas inte av Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd"

Just nu får pengarna sitta kvar ett tag till, även fast företaget inte ger så bra intryck på Allabolag
Hur stor risken är för företagets obestånd vet jag inte. För stunden tar jag den risken helt enkelt. Klokt? Nej!

🌞 Trine - Är det lika stor risk som 4Spar? Nej det tror jag inte. Siffrorna på Allabolag ser mycket bättre ut och de har några fina partners som gör att det känns lite tryggare.

Jag gillar tanken på att använda solceller för att slippa bränna fotogenlampor med allt vad det innebär och att låna ut pengar för det.

Jag sätter inte in pengar regelbundet men brukar passa på om jag har några kronor över när det kommer investeringserbjudanden. Det blev också mycket lättare sedan de skaffat möjligheten att använda Bank-id för att logga in.

Jag kommer fortsätta att sätta in pengar när jag har möjlighet.


p.s. Om du klickar på länken till Trine och investerar så får du 10 € och så får jag också 10 €.


/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar