Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

måndag 1 mars 2021

Spett, en typ av hävstång

Varför har jag inte skrivit något på bloggen? Jag har fått lite förändrade vanor (eller rättare sagt så har jag förändrat mina vanor) och använt tiden till annat, men mest så tappade jag sugen. Blev tom på idéer. Det är det som händer med mig om jag tappar sugen.

Jag har inte ens haft lust med annat som jag tycker är skoj. Vakuum i huvudet ⛔  :P Kan inte skylla på covid heller för det började innan. Covid bidrog visserligen inte till mysig stämning alls på någon front.

Ja ja... Jag har i alla fall fortsatt att handla på börsen regelbundet under året som gått. Vilket har lett till att portföljen biffat på sig en del och det börjar bli en rätt ok utdelning per år.
Den kommer räcka till en hel del biobiljetter per månad 😊

Spett? Ja jag skaffade ett spett för att få lite mer fart på investeringarna. Det vill säga att jag använder det Superlån som Avanza erbjuder.
Jag har klurat på det ett längre tag, varit tveksam, funderat lite till, kollat upp det, funderat lite till och till slut slog jag till 💰.
För mig blir det några tusenlappar som jag får betala ränta på 💸. Eftersom jag ser till att ha god marginal till nästa räntenivå så har det blivit att jag satt in någon extra tusenlapp för att hålla marginalen. Vilket när jag tänker på det är bra för jag har ju investerat mer pengar än bara månadsinsättningen 😃.

Jag är uppväxt med att man inte ska ha lån. Det har präglat hela mitt liv. Jag har inte ens köpt bil på lån, iaf inte tills för ett par år sedan då det blev en lite bättre bil. Att inte ha lån präglar mig fortfarande och det har tagit emot att utnyttja Superlånet (eller bli utnyttjad om man så vill).

Jag tänker att den lånade summan ska användas till aktier som ger bra utdelning så jag får den extra skjuts jag vill ha. Det ska också vara aktier som är stadiga så det inte blir dyrare än vad det är tänkt.
Visst är det ett lån där jag kan köpa vilka aktier jag vill och räntan tar inte hänsyn till vilka aktier jag köpte för lånet men min tanke är att de ska användas noggrannare än vad jag kanske skulle göra annars, det är ju inte mina pengar. Jag har bara lånat dem.

Tiden får utvisa om jag fortsätter att låna.



/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar