Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

torsdag 25 mars 2021

Sagax pref, april april...

Sagax preferensaktie avnoteras 1:a april

Nej det är inte något aprilskämt. Sista dagen att handla med Sagax pref är 1:a april

Jag valde att sälja så fort jag fick meddelandet av Avanza.
09:40 kom meddelandet hos Avanza, 09:44 hade jag sålt dem. Första gången jag varit så snabb. 

Fast jag var inte så snabb som jag trodde. Hade jag hängt med lite mer så hade jag vetat att på bolagsstämman den 19:e Mars så beslutades det att Sagax preff skulle avnoteras och aktierna då löses in med 35 kr per aktie.
Om man inte gör något så kommer man få pengarna för preffarna i mitten på april (beräknat till den 12:e)

Jag gillar att de avnoterar aktien den 1:a april och inte den 29:e mars som de hade kunnat göra för att slippa betala utdelningen som ges den 30:e. Bra jobbat Sagax 😊 
Jag vill minnas att det var någon preff som avnoterades dagen eller några dagar innan en utdelning för något år sedan, men jag är inte säker på vilken det var, det kan ha varit SAS Pref, och kanske minns helt fel. 

Jag sålde mina aktier för 35.30 och köpte de flesta för 34,70 det täcker iaf courtaget och lite till. 

Med tanke på rubriken kan man tro att jag känner mig lurad. Nej det gör jag inte, jag har fått ett antal fina utdelningar från dem och är nöjd. Jag går vidare med nya investeringar 😊
Om jag har räknat rätt så landar vinsten på 8,3 % - det känns högt men jag tror jag räknat rätt.

Jag har några Sagax D sedan tidigare men vill inte för att lägga in mer pengar i Sagax just nu, särskilt inte när de avnoterar preffen och folk i styrelsen säljer sina innehav.


För pengarna köpte jag SBB - Samhällsbyggnadsbo. i Norden D
SBB finns på min ISK sedan tidigare och de har mitt fortsatta förtroende.
De delar ut i samma månad som Sagax Prefen och har lite högre direktavkastning så det blir lite mer in i kassan de månaderna.


Klicka här för att läsa pressmedelandet från Sagax 



/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar